Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Author image

Xanseviera

Teknik Hasilkan Cerita Komik Tanpa proper scripts


Saya tidak mengalakkan anda untuk melukis komik tanpa benar-benar memikirkan keseluruhan cerita tersebut, tetapi ini cara saya untuk menghasilkan cerita tanpa proper script iaitu dengan mengambil masa untuk membuat research dan material berkaitan komik yang hendak dilukis terlebih dahulu.


Idea dapat masa tgh borak2 dgn adik


1. Tahu karakter anda dan hubungan mereka antara satu sama lain.


My initial ideas for Kisah Zulaikha, all the characters are not finalized in this stage but you can see the connection here


2. Perlu ada beberapa konsep, atau rough idea .You can gain that everywhere. Kadang-kadang masa mandi pun boleh dapat.

3. Know your limit, THIS IS THE MOST IMPORTANT PART IN COMIC ART STAGES (AT LEAST FOR ME) jika tidak tahu tentang sesuatu subject, try to do research on it first. (Contohnya, saya tak berapa bagus melukis motosikal, jadi saya buat research dan bertanya orang expert tentang hal ini.) so takdela nampak macam plastik sangat masa lukis nanti.

4. Susun atur halaman komik. Semua cerita setidaknya perlu memiliki pendahuluan, masalah, klimaks, penyelesaian masalah dan kesimpulan.


My usual storyline structure according to 8 pages limit


5. Biasanya saya buat penciling terlebih dahulu sebelum saya ink lineart. Dengan ini saya dapat pastikan yang flow cerita dalam keadaan baik dan tidak terasa seperti jumpy XD (If you skip this, there's no turning back)


No comments:

Post a Comment